مرداد
۱۰
۱۳۹۲

نقش چند ویتامین مهم در بدن

نقش چند ویتامین مهم در بدن

ما در اين مقاله سعي داريم شما را با ويتامين هاي مهم بدن آشنا کنيم. بدن ما بايد به صورت مرتب ويتامين دريافت کند تا بتواند درست کار کند. با داشتن يک تغذيه مناسب مي توان تمام نيازهاي طبيعي بدن را تأمين کرد. بعضي افراد خود سر از قرص هاي مکمل استفاده مي کنند، مصرف مکمل ها بدون تجويز پزشک سبب بروز بيماري ها و مشکلات زيادي مي شود. اميدواريم اين مقاله براي شما مفيد واقع شود.
ويتامين چيست؟ ويتامين ها موادي هستند که در بدن به ميزان کم موجود مي باشند و در غذاها به ميزانهاي متفاوت وجود دارند . ويتامينها براي عملکرد طبيعي بدن ضروري اند و کمبود آنها موجب بروز بعضي عوارض وگاهي بيماري مي شود .
ويتامين A
نقش چند ویتامین مهم در بدنهمه ي شما با اين نام آشنا هستيد، ويتامين آ يکي از ويتامين هاي محلول در چربي مي باشد و اين ويتامين بيشتر در غذاهي حيواني يافت مي شود تا غذاهاي گياهي. ويتامين آ در بسياري از نقاط بدن نقش حياتي دارد.

فواید ویتامین A وکمبود آن 

ویتامین A در تنظیم مکانیسم بینایی، رشد و نموی استخوان ها، حفظ بافت پوششی،سیستم ایمنی بدن حفظ پوست و تولید مثل نقش بسزایی دارد.

در طبیعت موادی به نام پیش سازهای ویتامینA وجود دارد که بتا کاروتن از آن جمله است. بتا کاروتن ترکیبی است که در بدن شکسته شده و به ویتامینA تبدیل می شود . این ترکیب نارنجی رنگ به وفور در هویج موجود است به همین دلیل است که خوردن هویج  برای بهبود دید و نور چشم توصیه می شود.کمبود این ویتامین سبب ایجاد بیماری شب کوری می شود.

ویتامین A برای عملکرد سیستم ایمنی بدن ضروری است و در رشد طبیعی استخوان ها نقش مهمی دارد و کمبود آن باعث اختلال در رشد استخوان ها می شود. همچنین در تولید مثل اثر می گذارد و باعث می شود جنین به خوبی رشد نکند. کمبود این ویتامین باعث عفونت در بافت های پوششی می شود و هم سبب کم خونی می شود. این ویتامین برای زخم ها مؤثر می باشد. می توان ویتامین آ را برای بهبود بیماران کلیوی و کبد مصرف کنید. ويتامين آ در جلوگيري از پيری زودرس و نگهداري سلول‌هاي بدن و شادابي آنها تاثير شايسته‌اي دارد.

ویتامین A در چه غذاهایی یافت می شود؟

همان طور که در بالا گفتیم ویتامین آ در غذاهای حیوانی بیشتر یافت می شود. این ویتامین را می توان در جیگر به وفور پیدا کرد همچنین در گوشت، تخم مرغ، پنیر، شیر و کره تازه مقدار زیادی ویتامین آ وجود دارد.

ویتامین آ در این سبزیجات مانند: کدو، شاهی، اسفناج،کاهو،گوجه فرنگی و جعفری و در میوه هایی مثل خرما، سیب، گیلاس،خربزه،پرتقال،موز، زردالو،انبه و طالبی بیشتر یافت می شود.

تذکر

ویتامین A نيز از دسته ي ويتامين هاي محلول در چربي است و مصرف بيش از حد آن باعث مسمومیت شما می شود.

ویتامین C

نقش چند ویتامین مهم در بدنفواید ویتامین C یکی از ویتامین های محلول در آب می باشد به همین دلیل در بدن ذخیره نمی شود و برای حفاظت از بدن باید روزانه از این ویتامین استفاده کرد. ویتامین C اثرات مثبتی بر بدن می گذارد.

ویتامین سیبراي محافظت از بافت‌هاي بدن مثل لثه‌ها و عضلات مهم هستند. همچنین این ویتامین سبب افزایش کلسترل مثبت در بدن می شود. از دیگر فواید این ویتامین کاهش خطر بیماری های قلبی، کاهش خطر سکته مغزی، افزایش عملکرد سیستم ایمنی بدن، کاهش فشار خون، کمک به تقویت باروری در مرد و کمک به جلو گیری از آب مروارید می باشد.

عوارض کمبود ویتامین C

کمبود ویتامین سی  باعث افزایش کلسترول بد در بدن می شود  همچنین کمبود این ویتامین سبب خستگی پیش از حد و افسردگی می شود. از دیکر عارضه های کمبود این ویتامین خشك و شكننده شدن موها، پوست خشک، خون مردگی، خون ریزی بینی، افزایش وزن، ضعف، کم خونی، خرابی دندان ها، شل شدن پوست و ایجاد چین و چروک بر روی پوست می شود.

ویتامین C در چه مواد غذایی یافت می شود؟

ویتامین سی به صورت طبیعی در منابع گیاهی و جانوری وجود دارد. این ویتامین در لیمو، پرتقال، انبه، گیرفروت، گوجه فرنگی، سیب زمینی، نارنگی، توت فرنگی، سیب، فلفل قرمز، هندوانه، کیوی، شلعم، اناناس، اسفناج، کلم و طالبی به وفور یافت می شود، البته در سبزیجات و دیگر میوه ها مقداری ویتامین سی وجود دارد. همچنین در جیگر ویتامین سی زیاد است.

نکته: خوش بختانه مصرف زیاد ویتامین C هیچ مشکلی را در بدن ایجاد نمی کند. چرا که این ویتامین در بدن ذخیره نمی شود در صورت مصرف پیش از حد، از طریق ادرار دفع می شود.

ویتامین B

نقش چند ویتامین مهم در بدندر ابتدا گمان مي‌شد که تنها يک ويتامين ب وجود دارد؛ ولي پس از مدتي تفاوت‌هايي در ساختار و خواص شيميايي اين ويتامين‌ها که اغلب باهم در غذا يافت مي‌شوند کشف شد.
ویتامین B دارای هشت گروه می باشد که هر کدام در بدن کارایی خاصی دارد. ما در این نوشته کلیاتی از این ویتامین را برای شما می گوییم.

فواید ویتامبن B: دریافت روزانه از این ویتامین خطر ابتلا به آلزایمر و سرطان ریه را کاهش می دهد .همچنین براي برقراري تعادل عصبي و نظم سوخت و ساز بدن ضروري است،این ویتامین موجب افزایش متابولیسم بدن شده و رشد سلول ها را افزایش می دهد واز دیگر فواید ویتامین ب برای سلامت مو، چشم و پوست می باشد.

کمبود  ویتامین B

کمبود این ویتامین می تواند سبب کم خونی، بی اشتهایی، کاهش وزن، فراموشی، بی قراری، یبوست، توهم، کوتاهی تنفس، کاهش تمرکز، افسردگی و ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن می شود. همچنین نرسيدن اين ويتامين به بدن موجب اختلال در دستگاه گوارش و اعصاب شده و ممکن است منجر به رماتيسم گردد.

 

 ویتامین B در چه مواد غذایی وجود دارد؟

منابع اين ويتامين عبارتنداز : جوانه گندم – اسفناج – لوبیا قرمز – سير – زرده تخم مرغ – بادام زمینی – نخود – موز – عدس – جگر سياه – لبنيات – برنج قهوه ای – ماهی – غلات.

 ویتامین E

نقش چند ویتامین مهم در بدنتأثیر این ویتامین در بدن : ویتامین E از گروه ویتامین های محلول در چربی می باشد. بدن ما روزانه به این ویتامین نیاز دارد. یکی از مهم ترین فواید ویتامین E محافظت پوست در برابر عوامل طبیعی مثل اشعه ماورای بنفش یا آلودگی می باشد. این ویتامین از سلول های مغز محافظت می کند و پیشرفت بیماری آلزلیمر را کاهش می دهد.همچنین از پیری زود رس جلو گیری می کند این ویتامین با مقاوم کردن قشر نازک هیدرولیپیدی پوست را مقام کرده و رطوبت را حفظ می کند. باعث حرکت بهتر خون در زیر پوست می شود و احتمال سکته قلبی را کاهش می دهد. این ویتامین قدرت باروری در خانم ها و آقایان را بالا می برد. ویتامین E از لخته شدن خون جلوگیری کرده و سبب بهبود زخم ها می شود. ویتامین E بعنوان یک آنتی اکسیدان نقش حفاظتی در برابر بیماری های قلبی و عروقی دارد و پیش گیری از سرطان پرستات و آب مروارید از دیگر  فواید این ویتامین می باشد.

کمبود ویتامین E : کمبود این ویتامین به ندرت پیش می آید و باعث می شود به گلبول های قرمز آسیب برسد در نتیجه سبب کم خونی می شود. هم ‌چنين اثر مخرب راديکال ‌هاي آزاد منجر به آسيب اعصاب محيطي مي‌ شود.کمبود اين ويتامين باعث افزايش احتمال ابتلا به سرطان و مشکلات قلبي و عروقي و اختلالات توليد مثلي مي‌شود.

دریافت ویتامین E از مواد غذایی مانند : انبه، کیوی، آجيل (شامل بادام، فندق، و گردو)، تخم آفتابگردان، روغن ذرت، زرده تخم مرغ، مايونز، روغن سبزيجات فشرده شده خنک،‌ شامل ذرت، گل آفتابگردان، سويا، دانة پنبه، ، و سبوس گندم (غني ترين منبع)، اسفناج، کلم، سيب زميني و گوشت .

تذکر:مصرف زیاد ویتامیم E سبب رسوب کلسیم در استخوان‌‌ها، اختلال در ذخیره ویتامین A در کبد و طولانی شدن مدت زمان انعقاد خون می‌شود و حتی مصرف بیش از ۴۰۰واحد خطر مرگ به همراه دارد و همچنین باعث مسمومیت می شود.

 

درباره نویسنده:

فرستادن دیدگاه