تیر
۲۰
۱۳۹۲

سحری چه بخوریم

غدای سحریسحري يک وعده غذايي مهم و ضروري در ماه رمضان است. بنابراين توصيه مي شود به هيچ وجه روزه بدون سحري نگيريد. در صورت نخوردن سحري بخصوص در فصل تابستان باعث کاهش توان جسمي، عدم تمرکز ذهن و کم آب شدن بدن مي شود.  وعده ي سحري بايد ترکيب آن نزديک به وعده نهار باشد.و اما سحری چه بخوریم ؟
در سحري بهتر است از غذاهايي استفاده شود که ديرتر هضم مي شود. غـــذاهاي حـــــــاوي كربوهيدرات هاي پيچيده ، ميوه ها، سبزيجات و آب كافي مصرف شود؛ زيرا كربوهيدرات هاي پيچيده ( برنج، مرغ، ماهي، سويا،‌گوشت، تخم مرغ )، ميوه تازه و سبزي ها دير هضم است بنابراين احساس گرسنگي كمتري در روز ايـــجاد مي شود.
خوردن خرما و ماست بعد از وعده ي سحري توصيه مي شود، ماست سرشار از ويتامين ها و پروتئين ها مي باشد که باعث افزايش طول عمر است و سيستم ايميني بدن را تقويت مي کند. همچنين در غذا مي توان از سبزيجات پخته مثل هويچ و کدو استفاده کرد.
استفاده از مواد غذايي شيرين در وعده سحري توصيه نمي‌‌شود زيرا با تحريك انسولين موجب ورود قند خون به داخل سلول‌ها و در نتيجه كاهش قند خون مي‌شوند.
افرادي كه هنگام سحر اشتها به خوردن غذا ندارند مي‌توانند آب، شير، خرما و حتي چند عدد ليموترش تازه ميل كنند كه در طول روز دچار تشنگي نشوند.
راه هاي رفع تشنگي در ماه مبارک رمضان
بهترين نوشيدني در سحر آب است. خوردن چاي در سحري بخصوص چاي پر رنگ  باعث تشنگي شديد در طول روز مي شود. در صورتي که چاي مصرف مي کنيد آن را بسيار کم رنگ بنوشيد. همچنين از خوردن چاي خيلي داغ پرهيز کنيد.
براي جلو گيري از تشنگي در طول روز بهتر است از ميوه ها وسبزيجات استفاده کنيد. خوردن ميوه در وعده سحري بسيار مفيد است. فيبر موجود در ميوه باعث مي شود که آب موجود ميوه ها در طول روز کم کم آزاد شود و کمتر تشته شويد. بطور کلي مصرف همه ميوه ها خوب است اما بهترين ميوه، سيب سبز است که بصورت معجره آسايي تشنگي را به تأخير مي اندازد.
مصرف غداهاي خشک مثل کوکو، املت، جوجه، کباب و… باعث تشنگي مي شود. در وعده سحری از نمک که باعث تشنگی می شود خیلی کمتر استفاده کنید.

استفاده از شربت آب ليمو با کمي عسل، تخم شربت و خاکشير نيز گزينه هاي خوبي هستند که احتمال تشنگي در طول روز را کاهش داده و از گرمازدگي جلو گيري مي کند.

درباره نویسنده:

فرستادن دیدگاه