تیر
۲۴
۱۳۹۲

رفع بوی بد دهان روزه داران

بوی بد دهاندراین مقاله ما قصد داریم که به رفع بوی بد دهان روزه داران بپردازیم و شما عزیزان می توانید برای آگاهی از  دلایل بوی بد دهان و راه های رفع آن در دیگر ایام سال به مقاله رفع بوی بد دهان مراجعه کنید و آن را مطالعه کنید.

خیلی ها فکر می کنند بويي که در ماه مبارك رمضان از دهان خارج مي شود بیشتر به خاطر مسواک نکردن و استفاده نکردن از نخ دندان و خلال است، اما بعضی افراد با اینکه هم مسواک می زنند و هم از نخ دندان استفاده می کنند باز هم دهانشان بو می گیرد و این  به دليل نخوردن غذا است. اگر غذا نخوریم بدن براي توليد انرژي به ذخاير چربي روي مي آورد و طي سوختن چربي ها در کبد، کتون ها توليد مي شوند که باعث ايجاد اين بو مي شود.

در روزهاي اول ماه مبارك رمضان کبد آمادگي کافي را براي سوزاندن مقدار زيادي چربي ندارد،پس این بو نیز بیشتر خواهد بود.، اما به تدريج که توانايي کبد براي اين کار بيشتر مي شود، مقدار کتون توليد شده کم مي شود. و از شدت بو کاسته می شود

اين بو طبيعي است و نياز به راه و روش خاصي براي درمان ندارد. مي توان با مصرف غذاهاي خنک، نعناع يا برخي سبزيجات خشک ديگر اين بو را به طور موقتي از بين برد.

دکتر کيمياگر مي گويد: “خوردن چربي ها و گوشت ها تاثير چنداني در اين امر ندارند. البته اگر ميزان مواد قندي خورده شده بيشتر باشد، اين بو کمتر خواهد بود. در کل، ماهيت روزه اين طور است که بدن بايد چربي هاي اضافه را بسوزاند و يکي از مزاياي روزه گرفتن هم همين است. پس نبايد زياد نگران بود، زيرا با  گذشت زمان اين بوي ناخوشايند، کمتر مي شود. نکته ي قابل توجه آن است که اين بو در افراد چاق کمتر و در خانم ها و بچه ها بيشتر است. همچنين در افرادي که بدون سحري روزه مي گيرند نيز زياد است.”
پس به خاطر بسپاريد…
* در وعده ي سحري، طوري برنامه ريزي کنيد که فرصت کافي براي مسواك زدن و استفاده از نخ دندان را داشته باشيد.

* از مصرف غذاهاي خيلي داغ، تند، ترش و اسيدي خودداري کرده و يا حتي المقدور کمتر مصرف کنيد، زيرا با مصرف اين نوع غذاها پرزهاي چشايي دهان دچار ساييدگي مي شوند و اين کار به خشک شدن آب دهان کمک مي کند و سبب بوي بيشتر دهان مي گردد. پس خوردن چاي داغ يا آب ليمو بايد کم و يا به طور کلي حذف شود.
* ماه رمضان، زمان خوبي براي تمرين کردن اصول غذايي با نظم خاص است. زياده روي در مصرف غذا را کنار بگذاريد؛ مثلا اگر فردي هستيد که زياد قهوه و چاي مصرف مي کنيد، در اين ماه از نوشيدن چاي داغ اجتناب کنيد. شايد خوردن چاي داغ و مخصوصا پ?ررنگ در هنگام سحر براي دو ساعت کمک کننده باشد، اما در طول روز سبب خشکي دهان مي شود.

* سعي کنيد غذاهاي نرم تر و لطيف تر نظير فرني ها و حريره ها را بيشتر مصرف کنيم که پ?رزهاي دهان را نوازش داده و سبب تحريک غدد بزاقي تان شود.

* از مصرف ميوه ها و سبزي هاي ترش پرهيز کنيد، زيرا اين مواد غذايي سبب کاهش ترشح بزاق و خشکي دهان مي شوند.
به طور کلي، خوردن غذاهاي خشک به همراه نزدن مسواك و افزايش جرم هاي دنداني، غدد ترشحي بزاق را مسدود کرده و ترشح بزاق را به شدت کم مي کنند. لذا بوي بد دهان تشديد مي شود.

درباره نویسنده:

فرستادن دیدگاه