تیر
۲۳
۱۳۹۲

راه های درمان چاقی

درمان چاقیچاقی یک بیماری مزمن است و مثل هر بیماری مزمن دیگری باید درمان شود. با توجه به فراوانی افراد چاق و لاغر در جامعه و وجود این اشخاص در اکثر خانواده ها؛ متاسفانه چاقی و لاغری امروزه یک امر طبیعی به نظر می رسد.درحالی که دانشمندان علم تغذیه، چاقی را طاقون قرن نام برده اند.

چاق کیست؟ مردم به افرادی که شکم بزرگ دارند چاق می گویند اما پزشکان اضافه وزن بیش از  ۱۰ تا ۱۵ درصد را چاق می گویند.

يکي از بهترين و مؤثرترين راه های درمان چاقی یا کاهش وزن ، ورزش کردن است. براي رسيدن به تناسب اندام راه هايي همچون رژيم غذايي مناسب و ورزش کردن به صورت مداوم وجود دارد. خوردن غذا بصورت آهسته و خوب جويدن آن سبب کاهش وزن مي شود.

راه های درمان چاقی و کاهش وزن

روزانه ۸ تا ۱۰ ليوان آب بنوشيد. نوشيدن آب سبب کاهش اشتها مي شود. مصرف آب به مقدار کافي باعث هضم و جذب خوب غذا مي شود و از بروز يبوست و اختلالات گوارشي جلو گيري مي کند. همچنين باعث شادابي پوست مي شود. خوردن آب پرتقال چند بار در روز براي کاهش وزن مؤثر است.

افزايش وعده هاي غدايي : مي توان به جاي سه وعده غذا در روز از چهار تا شش وعده غذا در فاصله زماني کمتر و حجم کمتر استفاده کرد. استفاده بيشتر از سبزيجات در درمان چاقي مؤثر مي باشد.

بهترين روغن براي مصرف ، روغن زيتون و روغن مايع گياهي مي باشد.

استفاده از داروهاي گياهي با توجه به اين که طبيعي هستند براي کاهش وزن مفيد اند.

بهترين زمان براي نوشيدن چاي سبز به منظور کاهش وزن، ۲ ساعت پس از صرف غذا در وعده‌هاي غذايي است. به اين ترتيب شما علاوه بر آنکه از خواص درماني چاي براي کاهش وزن بهره مي‌بريد، خللي در ميزان جذب آهن به وجود نمي‌آوريد؛ زيرا چاي سبز همانند چاي سياه موجب کاهش جذب آهن موجود در غذا مي‌شود. البته بايد اين نکته را در نظر بگيريد که در کنار نوشيدن چاي گياهي بايد رژيم غذايي و فعاليت بدني را داشته باشيد.

همچنین شما نیز می توانید برای درمان چاقی مواد غذايي شيرين (قند، شكلات، شكر، شيرينى، كيك، آبنبات و…) را از رژيم غذايى خود حذف كنيد.

از غذاهاى سرخ كرده و پركالرى (نظير چيپس، نوشابه ، مايونز، كله پاچه و …) پرهيز كنيد.

حتماً قبل از وعده غذايى اصلى به خوردن مواد پرفيبر نظير سالاد، كدو و … بپردازيد. ما سالاد كلم يا كاهو را همراه با آب ليموى تازه يا سركه سيب توصيه مى كنيم. سركه سيب علاوه بر تاثير برلاغرى تاثيرات زيادى بر پوست و زيبايى دارد (حتى الامكان از سركه هاى فرآيند شده بپرهيزيد).

لازم است بدانيد كه سويا از منابع بسيار عالى پروتئين گياهي (بدون چربى) است كه در كاهش چربى هاى خون نيز اثرات شگرفى دارد. اين ماده غذايى براى خانم هايى كه دوران يائسگى را مى گذرانند بسيار سودمند است و همچنين براى خانم هاى شيرده و افراد مبتلا به پوكى استخوان هم نافع است.

در رژيم كاهش وزن تاكيد اساسى بر مصرف شام زود هنگام (قبل از ساعت ۸) است.

قبل از خواب يك ليوان شير بنوشيد، شير گرم مدت زمان بيشترى در معده مى ماند و احساس سيرى بيشترى در طول شب خواهيد داشت و شير ولرم باعث آرامش اعصاب مي شود و مي توانيد خواب راحتي داشته باشيد.

امید وارم که این مقاله برای همه مفید واقع شده باشد. شما عزیزان می توانید از طریق فرم زیر تجربیات خود را در مورد راه های درمان چاقی برای خوانندگان بنویسید.

درباره نویسنده:

فرستادن دیدگاه