شهریور
۳
۱۳۹۲

حل مشکل اضطراب

حل مشکل اضطرابحل مشکل اضطراب چگونه است ؟ مسئله اضطراب علتهاي گوناگوني دارد و به شکل هاي گوناگون به وجود مي آيد. در زندگي همه ي ما روزهاي خوب و بد زيادي وجود دارد که موجب مي شود ما در طول زندگي حس هاي متنوع و متفاوتي از قبيل اضطراب، نگراني، اندوه و بي خوابي را تجربه کنيم.

حس هايي که ممکن است در دراز مدت تبديل به اختلال شده و زندگي روزمره ما را تحت تأثير خود قرار دهد. مسلما بسته به اينکه علت اضطراب مشخص باشد يا ميزان و درجه آن چقدر باشد روشهايي که باعث کاهش اضطراب مي‌شوند، متفاوت خواهند بود. اما تعدادي روش عمومي وجود دارد که مي‌توان در کليه شرايط اضطراب آنها را بکار برد. هنگامی که احساس می کنیم ، هیچان و اضطراب در روند طبیعی زندگی ما اختلال ایجاد کرده مي گوييم (مشکل) وجود دارد. البته وجود اضطراب و هيجان ، واکنش طبيعي هر فرد نسبت به مسائل و حوادث پيرامون است، چنانچه اضطراب و هيجان وجود نداشته باشد، انگيزه و خلاقيت در فرد پديد نمي آيد. وليکن نبايد ميزان اين اضطراب و هيجان از حد طبيعي خويش خارج شود.

علائم اضطراب
عصبي بودن، آرام و قرار نداشتن، احساس خستگي، سرگيجه،‌ تكرر ادرار، افزايش ضربان قلب، بي حالي، تنگي نفس، تعريق، ‌لرزش،‌ بيخوابي، دلهره، ‌سردرد، بي اشتهائي ودلشوره مي باشد.

راهکارهای کاهش اضطراب (راه حل های مشکل اضطراب)

در بعضی موارد اضطراب ها اصولا بیماری نیستند و بدون نیاز به پزشک درمان شوند. به این موارد، اضطراب طبیعی می گویند. که طی آن اضطراب به خوبی توسط خود فرد کنترل و برطرف می شود. مثل اضطراب شبِ امتحان. اضطراب طبيعي مي تواند با روشهايي از قبيل حمام گرفتن به مدت طولاني،ماساژ، تنفس عميق، صحبت کردن با شخصي مورد اعتماد، استراحت در يک اتاق تاريک و … تحت کنترل درآيد.

مهمترين راه هايی که براي پيشگيري از اضطراب و درمان آن وجود دارند عبارتند از:

 افزایش اعتماد بنفس

اعتماد به نفس بالا باعث می شود تا بدن بتواند از حداکثر نیروی خود برای مقابله با استرس استفاه کند

اعتماد بنفس خود را بالا ببرید.در کارهای خود برنامه ریزی داشته باشید و از افراد آرام الگو برداری کنید.

فعالیت بدنی به طور منظم 

فعالیت بدنی منظم کمک می کند تا استرس و اضطراب کاهش یابد. فعاليت بدني به عزت نفس، اعتماد و اطمينان و بهبود مناسبات اجتماعي و وضعيت رواني کمک مي کند.
ورزش کردن به صورت منظم، شناکردن و موسیقی درمانی یکی از بهترین راه های پیشگیری از اضطراب می باشد. ورزش کردن باعث بالا رفتن کارایی دستگاه تنفسی و گردش خون می شود و همچنین در حفظ تعادل وزن و شادابی فرد موثر است. پیاده روی ، یوگا و تنفس عمیق تأثیر معجزه آسایی دارد.

به‌طور کلي ورزش کردن بهترين و ارزان‌ترين راه برای کنترل اضطراب و فشارهای عصبي است. بهتر است به جاي مصرف داروهاي عصبي يا خواب‌آور، هر روز مدتي در فضاي آرام به قدم زدن بپردازيد. فراموش نکيند پياده‌روي، يک آرامش دهنده عمومي و عامل مؤثري در پيشگيري از بروز ناراحتي‌هاي روحي است.

روشهای مناسب غلبه بر اضطراب را پیدا کنید.

۱- حتما هر روز براي مدت زماني در تماس با نور طبيعي و در فضاي آزاد قرار بگيريد. از آنجا که الگوي زندگي مدرن امکان فعاليت در فضاي باز را از انسان سلب کرده است، اگر بتوانيد حدود ۲۰ دقيقه بدون عينک آفتابي در معرض نور طبيعي روز قرار بگيريد، تفاوت فاحشي را در حال روحيه خود شاهد خواهيد بود.
۲- رژيم غذايي را انتخاب کنيد که از همه نظر مناسب باشد. مطالعات نشان مي دهد که افراد افسرده بيشتر از شيريني و نوشيدني هايي مثل قهوه و الکل استفاده مي کنند، بنابراين دو دستورالعمل ساده را براي يک تغذيه سالم انجام دهيد:
–  مصرف غلات سبوس دار، ميوه و سبزي و ماهي و مرغ را افزايش دهيد.
– خوردني هاي بسيار محرک مثل قهوه و الکل را حذف کنيد.
۳- با افراد مثبت انديش ارتباط بگيريد. در واقع صحبت کردن با کسي که روحيه مثبت دارد، در اين زمينه موثر است اما تاثير بيشتر و عميق تر زماني حاصل مي شود که شما در يک اجتماع شاد قرار بگيريد و از حمايت خانوادگي بهره مند شده و در لذت هاي خود سهيم شويد.
۷- تمرکز روي جنبه ها و موضوعات مثبت را ياد بگيريد. اين کار نياز به تمرين، استمرار و مداومت دارد اما اگر به يک عادت تبديل شود، مي تواند براي هميشه زندگي شما را بهتر و زيباتر کند.

درباره نویسنده:

فرستادن دیدگاه