اردیبهشت
۲۲
۱۳۹۳

آب مورد نیاز بدن را چگونه تامین کنیم

یکی از مهم ترین و اصلی ترین مواد تشکیل دهنده ی بدن آب است.  نیاز بدن به آب نیز یکی از اصلی ترین نیاز ها است. در صورتی که آب مورد نیاز بدن در طول روز تامین نشود فرد دچار مشکلات جسمی و اختلالات گوناگون خواهد شد.
بدن ما برای ادامه حیات به آب نیاز دارد. برای همین همیشه باید به اندازه کافی آب بنوشیم. حالا هم که هوا گرم شده است به آب بیشتری نیاز داریم تا بدن مان از خطر دهیدراته شدن یا از دست دادن آب در امان باشد. اما آیا همه مایعات برای تأمین آب بدن مناسب است؟ برای رسیدن به پاسخ این سوال با ما همراه باشید.
ما در این مقاله قصد داریم شما را با چند ماده‌ی غذایی سرشار از آب آشنا کنیم.
بايد بدانيد که کمبود آب بدن مشکلات زيادي به بار مي‌آورد که خشک شدن پوست يکي از آن‌ها است. روزانه هر انسان بايد يک تا يک و نيم ليتر آب مصرف کند.  براي تامين آب بدن، علاوه بر نوشيدن آب، از برخي مواد غذايي مانند سبزیجات، میوه ها و غداهای آبکی مثل سوپ و … نيز مي‌توان استفاده کرد. که ما به چند مورد از این مواد غذایی اشاره می کنیم :
آب میوه ها
با وجود این که این نوشیدنی ها سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی هستند و انتخاب مناسبی محسوب می شوند اما باید بدانید که این آب میوه ها سرشار از قند و کالری هستند. نوشیدن این قبیل نوشیدنی ها همچنین مشکلات دهان و دندان را نیز افزایش می دهد. بهتر است روزانه بیشتر از یک فنجان آب میوه یا آب سبزیجات مصرف نشود. زمانی که خودتان آب میوه می گیرید به آن شکر اضافه نکنید.
به جای آب میوه و آب سبزیجات از خود میوه و سبزیجات استفاده کنید. میوه هایی نظیر گوجه فرنگی، هندوانه، پرتقال، خیار، طالبی، توت فرنگی، سیب، بادمجان، تربچه، کاهو و کدو مسمایی حاوی میزان زیادی آب بوده و همچنین سرشار از فیبرهای ضروری هستند. علاوه بر این میوه هایی که نام برده شد انواع میوه ها و سبزیجات حاوی آب و املاح معدنی می باشند.
باشگاه خبرنگاران: ابوعلی سینا در کتاب هایش از میوه های تابستانی و فواید آن بسیار سخن گفته است و معتقد بود هر میوه ای اگر به موقع و در فصل مناسب خودش مصرف شود بدن را برای تمام فصول ایمن می کند.

ابوعلی سینا در گذشته به مردمی که از کمبود آهن با ضعف جسمی برخوردار بودند سفارش می کرد تا زردآلو، موز و هندوانه را حتما بعد از هر فعالیتی مصرف کنند تا از انرژی آن ها کاسته نشود و توانایی جسمی خود را دوباره به دست بیاورند.

در فصل تابستان بیشتر نیاز بدن به آب و املاح و ویتامین هاست و میوه های تابستانی می توانند به راحتی کمبود آب بدن را جبران کنند.

طالبی، خربزه، گیلاس از میوه هایی هستند که حاوی بتاکاروتن زیادی هستند و ابوعلی سینا از فواید این میوه ها و مصرف آن ها در تابستان قبل از ظهر بسیار یاد می کند و معتقد است اگر میوه های تابستانی زیاد مصرف شوند می توانند ایمنی و سیستم دفاعی بدن را برای تمام فصول تضمین کرد.

نوشیدن مقادیر زیادی آب باعث می شود در مقابل آنفولانزا مقاومت کنید و سایر امراضی مثل سنگ کلیه یا سکته قلبی به دور باشید. از لیمو و آب برای درمان بیماری های تنفسی و مشکلات روده ای، روماتیسم، دردهای آرتروز و … استفاده می شود همچنین از فواید دیگر آب می توان به افزایش ایمنی بدن اشاره کرد.

مصرف مواد غذایی سرشار از آب نه تنها آب بدنتان را تأمین می‌کند بلکه تشکیل چین و چروک پوستی را نیز به تأخیر می‌اندازد. علاوه بر این نوشیدن آب و مصرف مواد غذایی سرشار از آب به دفع توکسین ها یا همان مواد زاید بدن کمک می‌کند.

درباره نویسنده:

فرستادن دیدگاه