تیر
۲۹
۱۳۹۲

افطار چی خوبه بخوریم

افطار چی خوبه بخوریم ؟ ماه رمضان فرصت مناسبي براي پاکسازي روح و جسم است. محققان معتقدان روزه داري در ماه رمضان براي کنترل افزايش وزن، فشار خون، کشيدن سيگار،حفظ تعادل بدن ،تقويت روحيه و اعتماد به نفس بسيار مفيد است.
افطار چی خوبه بخوریممتخصصان مي گويند خوردن افطار ضروري است. شروع افطار با آب گرم و خرما براي سلامتي دستگاه گوارش مفيد است. در صورتي که در بين غذا  آب زيادي استفاده شود باعث رقيق شدن اسيد معده مي شود که در نتيجه غذا خوب هضم نمي شود. بهترين نوشيدني آب است اما بهتر است کساني که در طول روز بسيار تشنه مي شوند براي رفع تشنگي از عرق کاسني و آب ميوه طبيعي و خاکشير استفاده کنند.
بهتر است وعده افطار مشابه با صبحانه باشد. هنگام افطار استفاده از غذاي آبکي، سبزيجات و خوراکي هاي سبک مانند ( نان، پنير،عسل، سبزي و گردو و…) توصيه مي شود.
اگر ميخواهيد روزه گرفتن برايتان راحت تر باشد، آنچه را که در فاصله بين افطار و سحر مي خوريد بيشتر توجه کنيد. بعد افطار استفاده از میوه، علاوه بر تأمين انرژي و مواد مغذي بدن به علت داشتن قند هاي پيچيده نقش مهمي در کنترل سوخت و ساز قند ها و چربي هاي بدن دارد. همچنين مصرف ميوه به دليل داشتن فيبر مشکل يبوست را برطرف مي کند.
خوردن شير،عسل و خرما در شبهاي ماه مبارک رمضان توصيه مي شود. این مواد غذایی سرشار از انرژی بوده و همچنین دارای ویتامین ها ی زیادی می باشند.

آب يا مايعات سرد مابين غذا موجب کاهش درجه حرارت معده شده و موجب کاهش عملکرد واکنش‌هاي شيميايي اسيد معده و همچنين آنزيم‌هاي مختلف معده مي‌گردد، لذا غذاي خورده شده به درستي هضم نمي‌شود و موجب هضم اين مواد توسط ميکروب‌هاي روده بزرگ شده و نفخ شديد ايجاد مي‌نمايد.

امام رضا (ع) مي فرمايند: نوشيدن آب سرد پس از غذاهاي گرم و شيريني‌جات دندان‌ها را از بين مي‌برد.

نکته: در طول ماه مبارک رمضان از خوردن نوشابه و ديگر نوشيدني هاي گاز دار خود داري کنيد. مصرف هر نوع نوشابه گازدار صرف‌ نظر از مقدار کالری‌ و نوع شیرین‌کننده آن می‌تواند به بدن‌ آسیب برساند و سیستم ایمنی را ضعیف کند.

علاقه مندان می توانند مطلب سحری چه بخوریم را مطالعه کنند.

درباره نویسنده:

فرستادن دیدگاه