مرداد
۹
۱۳۹۲

اثر صبحانه بر سلامتی

اثر صبحانه بر سلامتی

ما در اين نوشته قصد داريم شما را از فوايد خوردن صبحانه آگاه سازيم. صبحانه يکي از وعده هاي غدايي مهم است که کمتر به آن اهميت داده مي شود. با خوردن صبحانه مقداري از انرژي روزانه ما فراهم مي شود. اما متاسفانه به دليل عدم آشنايي با اهميت اين وعده غدايي، معمولا مفيد و مغذي صرف نمي شود يا از خوردن صبحانه صرف نظر مي شود.
صبحانه و سلامتي
اثر صبحانه بر سلامتیهمه ما مي دانيم که صبحانه يکي از وعدهاي غذايي مهم بشمار مي آيد اما بسياري از افراد به دلايل مختلفي از خوردن  صبحانه خود را محروم مي کنند وقتي صبحانه نمي خوريد بدن شما در طول روز به علت نرسيدن غذا به مغز خسته تر است ، ممکن است شما با خوردن چاي، شيريني و شکلات به ظاهر گرسنگي خود را رفع کنيد اما در حقيقت مشکل شما برطرف نمي شود و هنگام خوردن ناهار شما مي خواهيد گرسنگي خود را جبران کنيد و اين عادت شما باعث تغيير رفتار در صبح مي شود، ممکن است شما بي حوصله و عصبي باشيد و تمايل بيشتري براي خوردن نهار داريد. خوردن صبحانه ضروري ست و فوايد زيادي براي بدن شما دارد.
يک صبحانه پر انرژي وسالم
قبل از معرفي يک صبحانه مناسب، بايد اين نکته را در نظر گرفت که زمان خوردن صبحانه بسيار مهم است. بهتر است صبحانه را در ساعات اوليه صبح صرف شود.

امام علي(ع) درباره زمان خوردن صبحانه و فوايد اين وعده غذايي فرمودند: “هر که خواهان جاودانگي است و البته جاودانگي‏‌اي (براي غير خدا) نيست – زود صبحانه بخورد، ديرتر شام بخورد و رداي سَبُک برگيرد “.

براي تامين انرژي مورد نياز بدن مي توان از انواع نان ها و غلات استفاده کرد. بهتر است براي صبحانه از نان سنگک و نان هاي تيره فانتزي استفاده شود. همچنين بدن شما به پروتئين ها، فيبرها و ويتامين ها نياز دارد، پروتئين مورد نياز بدن را مي توان با مصرف شير، تخم مرغ، پنير و خامه تامين کرد. ميوه ها و سبزيجات داري فيبر و ويتامين مي باشد. همچنين مصرف ميوها احتمال حمله ي قلبي و سرطان را کاهش مي دهد.

عسل، ماده‌ غذايي غني از مواد مورد نياز بدن و انرژي‌بخش است و ميل کردن آن در صبحانه، مي‌تواند انرژي شما را تا ظهر فراهم کند.
مصرف آب ميوه هاي طبيعي، خرما و گردو براي بالا رفتن بازدهي بيشتر در كار و داشتن روحيه‌اي شاد و جسمي سالم در محل كار لازم است .

هوش بيشتر با خوردن صبحانه
خوردن صبحانه به خصوص در کودکان و نوجوانان تاثير مهمي بر حافظه و يادگيري دارد. بچه هايي که صبحانه نمي خورند با مشکلات عاطفي ، رفتاري و تحصيلي مواجه مي شوند. تحقيقات نشان مي دهد نخوردن صبحانه باعث کاهش عمل کرد هوش مي شود. کودکاني که صبحانه مي خورند نمرات بهتري مي گيرند. کودکان با خوردن صبحانه، گيرايي بيشتري براي درست خواندن و فهميدن مطالب جديد دارند و به جاي اين که به فکر رفع گرسنگي باشند، به فکر درس خواندن و فهميدن مطالب درسند.مصرف صبحانه باعث افزايش قدرت تمركز، توجه و تامين انرژي روزانه مي‌شود و توانايي ذهني و كاركرد فردي را بالا مي‌برد.

ناگفته ها

بعضي افراد براي جلوگيري از اضافه وزن صبحانه نمي خورند اما اين باور اشتباه است ، با نخوردن صبحانه در طول روز کالري کمتري سوزانده و  در نتيجه سبب افزايش وزن و چاقي مي شود.
تکراري و يک نواخت بودن صبحانه ممکن است يکي از دلايلي باشد که کودکان ميل و علاقه ي کمتري به خوردن صبحانه داشته باشند.
خوردن يک وعده کامل صبحانه باعث پاين آمدن کلسترل خون مي شود، همچنين ناراحتي هاي گوارشي را از بين مي برد و سبب جذب ويتامين هاي بيشتري مي شود.

براي داشتن روحيه شاد و جسمي سالم صبحانه را فراموش نکنيد.

درباره نویسنده:

فرستادن دیدگاه